درجه استحکام پیچ
۴ مهر ۱۳۹۷بخش ۱-۱ آشنایی مختصر با برد آردوینو
۴ مهر ۱۳۹۷در این گزارش میخواهیم توضیحات مربوط به نحوه طراحی درایور H-Bridge بپردازیم و به تفصیل به توضیح و کارکرد جزء به جزء این مدار خواهیم پرداخت. امیدواریم با تهیهی این گزارش کمکی در راستای ارتقای سطح علمی متخصصین داشته باشیم.
از درایور H–Bridge همانطور که از نامش پیداست برای درایو موتور به صورت ساعتگرد و پادساعتگرد و تنظیم سرعت موتور (PWM) استفاده میشود، برای تغییر جهت چرخش از میکروکنترلر استفاده میکنیم و برای تنظیم سرعت از واحد PWM میکروکنترلر استفاده میشود که در اینجا دو فاکتور مهم وجود دارد:
- فرکانس نامی
- سیکل کاری
فرکانس نامی
منظور از فرکانس نامی سرعت خاموش روشن کردن ماسفتها میباشد که اگر این سرعت پایین باشد سرعت موتور در بیشترین حالت خود قرار دارد اما اگر فرکانس را خیلی بالا ببریم در واقعیت به طور مکانیکی سوئیچها کار نخواهند کرد و یک حداکثر فرکانسی برای این موضوع تعریف شده که حدود ۵۰۰ کیلوهرتز میباشد و فرکانس پیشنهادی برای PWM حدود ۳۱٫۲۵ کیلوهرتز میباشد.
Duty Cycle
مدت زمانی که ولتاژ سطح یک به موتور میرسد، با تغییر این مقدار میتوان سرعت موتور را کنترل کرد، در شکل زیر مثالی از پالسهای PWM را میبینیم:
توضیحات اولیه در طراحی درایور H-Bridge (پل اچ)
علت اینکه به این مدار، درایور H–Bridge میگویند به دلیل شکل آنست که در شکل میبینیم:
به طور کلی H– Bridge دارای مدار نسبتا سادهای است، شاکلهی اصلی مدار دارای موارد زیر است:
- چهار عنصر سوئیچینگ
- بار (Load) در مرکز آن
- چهار دیود
در زیر نمونهی سادهای از این مدار را مشاهده میکنیم:
برای طراحی مدار درایور H–Bridge میتوان از رله، سوئیچ، ترانزیستور یا ماسفت قدرت به عنوان عنصر سوئیچینگ استفاده کرد، به دلیل مزیتهای ماسفت نسبت به دیگر عناصر سوئیچینگ، ما از ماسفت به عنوان عنصر اصلی سوئیچینگ استفاده کردهایم.
از مزیتهای درایور H-Bridge میتوان از قدرت جریانکشی بالا، فراهم کردن ولتاژ کاری مناسب، کار در دماهای بالا و … اشاره کرد. ماسفتها دارای دو ناحیهی کاری قطع و اشباع هستند، برای بردن ماسفت (نوع N) به ناحیهی قطع، پایهی گیت ماسفت را به زمین متصل میکنیم و برای بردن به ناحیهی اشباع باید ولتاژ گیت سورس بیشتر از ولتاژ آستانهی آن باشد (Vgs > Vth).
به ماسفتهای بالا High Side و به ماسفتهای پایین Low Side میگویند، قسمت بالا وظیفهی رساندن ولتاژ اصلی به موتور و کنترل آن و قسمت پایین وظیفهی اتصال موتور به زمین و کنترل این اتصال را بر عهده دارد، مانند شکل زیر:
ویژگیهای ضروری H–Bridge
- غیرفعال شدن هنگام عبور از یک دمای بالای مشخص را داشته باشد (Over Temperature Protection)؛
- حفاظت در برابر اتصال کوتاه (Shoot-Through Protection)
- غیرفعال شدن هنگام عبور جریان بسیار بالا (Over Current Protection)؛
- سرعت بالا در سوئیچینگ موتور؛
- دارا بودن Gate Driver:
- یکی از نقشهای مهم این قسمت اینست که قدرت کافی برای روشن کردن ماسفتهای High Side را داشته باشد، این موضوع فقط برای وقتی است که ماسفتهای قسمت High Side ما نوع N هستند، برای طراحی Gate Driver یکی از مدارهای Charge Pump و یا Boot Strap استفاده میکنیم.
- ولتاژ عملیاتی؛
- آمپراژ (بیشترین جریان مصرفی)؛
- فرکانس سوئیچینگ (PWM) بالا؛
- نوع درایو؛
- کنترل زمان خاموش روشن شدن ماسفتها.
عملکرد مدار
اگر ماسفتهای Q2 و Q3 فعال باشند قسمت چپ موتور به زمین متصل شده و قسمت راست موتور به منبع تغذیه متصل میشود و موتور به چرخش در میآید (شکل سمت چپ)، اگر ماسفتهای Q1 و Q4 فعال باشند، حالت معکوس حالت قبل پیش میآید و در جهت معکوس میچرخد (شکل سمت راست). اگر سرعت یا گشتاور کمتر مد نظر باشد باید از PWM برای کنترل ماسفتها استفاده کرد و ولتاژ میانگینی که به موتور را میرسد را میتوان با نسبت زمان On و زمان Off در PWM اندازهگیری کرد.
ماسفت
- ملاکهای انتخاب ماسفت
- جریان کاری
- یعنی بیشترین جریانی که ماسفت میتواند از خود عبور دهد.
- ولتاژ کاری
- دارا بودن فرکانس سوئیچینگ بالا برای وقتی که موتور با سرعت زیاد سوئچینگ میکند.
- تغییرات سریع در قطعات باعث تغییرات سریع و ناگهانی ولتاژ و جریان میشوند، این تغییرات باعث ایجاد EMI میشود که همان نویزهای الکترومغناطیسی هستند.
- داشتن مقاومت پایین درین سورس RDS
- ماسفت در وضعیت روشن دارای رفتاری شبیه به مقاومت است (مقاومت کانال RDS)، در ماسفت ایدهآل و خوب هر چه مقاومت کانال کمتر باشد ماسفت بهتر خواهد بود. هرچه بتوانیم دمای کاری را پایینتر بیاوریم جریانکشی بهتر خواهد بود .رابطهی زیر همواره برقرار است: مقاومت کانال کمتر ← ماسفت از نظر فیزیکی بزرگتر ← Gate بزرگتر. اگر این مقاومت بالا باشد در جریانهای بالا انرژی زیادی را در خود جذب و به صورت گرما اتلاف میکند، و دمای کاری سیستم را بالا میبرد.
- دمای کاری مقاومت کانال ماسفت باید بازهی کاری بالایی داشته باشد (Full Temperature) .
- در ماسفت برای مقاومت کانال یک محدودهی دمایی در نظر گرفته شده است که هر چه بیشتر باشد بهتر است و کمتر باعث اتلاف انرژی خواهد شد. استفاده از هیتسینک به بهتر شدن عملکرد دمایی کمک خواهد کرد.
- خازن گیت در ماسفت باید کم باشد.
- در هنگام تغییر حالت ماسفت از On به Off و از Off به On تاخیرهایی داریم که این تاخیر هر چه کمتر باشد بهتر است و خازن گیت بر روی این زمان اثر دارد که باید این خازن کم باشد تا تاخیر هم کمتر شود.
- جریان کاری
- انتخاب ماسفت High – Side ، ماسفت N در مقابل ماسفت P
- ماسفت N
- دارای اتلاف گرمای کمتری است.
- به دلیل داشتن مقاومت کانال کمتر
- نیاز داشتن به مدار Boot Strap.
- در مدار H – Bridge پایهی S ماسفت N به موتور متصل میباشد، در هنگام روشن شدن ماسفت ولتاژ پایهی S برابر با ولتاژ موتور میشود به همین خاطر Vgs باید بیشتر از ولتاژ موتور باشد که برای رفع این مشکل از مدار Boot Strap استفاده میکنیم.
- دارای اتلاف گرمای کمتری است.
- ماسفت P
- اتلاف گرمای کمتر
- مقاومت کانال بیشتر
- ماسفت N
در کارکردهای فرکانس بالا ماسفت P بهتر است، در کارکردهای فرکانس پایین، جریانکشی بالا، ماسفت N بهتر است. به طور کلی درایو High – Side به خوبی درایو Low – Side نیست، به دلیل اینکه جریان کمتری عبور میدهند و زمان شارژ و دشارژ شدن خازن گیت ماسفت طولانی انجام میشود، که همین باعث زمان Ton و Toff بیشتری میشود. در Low Side به دلیل داشتن مقاومت کانال کمتر از ماسفت نوع N استفاده میکنیم.
یکی از خاصیتهای مهم سلف اینست که نمیتوان بلافاصله جریان را در آن تغییر داد، به همین دلیل بعد از خاموش شدن H – Bridge مدتی طول میکشد جریان به صفر برسد. بنابراین در تمام حالات روشن یا خاموش بودن ماسفتها، حداقل باید یکی از آنها روشن باشد تا جریان باقیمانده تخلیه شود.
دیودها (Catch Diode)
- نقش دیودها در مدار
-
- زمانی که یک مسیر جریان در H – Bridge فعال باشد ( دو تا از چهار تا ماسفت روشن باشد )، دیودها هیچ نقشی ندارند، موتور در حالت روشن بودن یک میدان الکترومغناطیسی القائی ایجاد میکند، وقتی ماسفتها خاموش میشوند، این میدان باید تخلیه شود، جریان باقیماندهی درون سیمپیچ موتور هم باید تخلیه شود و به دلیل اینکه ماسفتها خاموش هستند مسیری برای تخلیه نیست !، اما یک مسیر کممقاومت برای تخلیهی جریان Catch Diodes ها میباشند، وقتی دیودها جریان را عبور میدهند یک افت ولتاژ به اندازهی Vf رخ میدهد. این افت ولتاژ همراه با جریان عبوری گرما تولید میکنند.
- نکات تکمیلی:
- ماسفتها معمولا دارای دیود داخلی هستند ولی بهتر است خودمان هم از دیود در مدار استفاده کنیم. دیودی که برای H – Bridge انتخاب میشود باید Vf کمتری از دیود بدنهی ماسفت داشته باشد.
- دیودها یک زمان تاخیر در روشن شدن دارند ، در نتیجه یک زمان کوتاهی است که جریان راهی برای خروج ندارد (چون هم ماسفتها خاموش میباشند هم دیودها)، این موضوع وقتی بدتر میشود که بیشترین جریانکشی را داشته باشیم و ولتاژ کاری هم بالا باشد، برای رفع این مشکل بعضی از موتورها دارای یک خازن داخلی هستند ولی باید یک خازن دو سر موتور بگذاریم تا جریان از این مسیر حرکت کند تا دیودها روشن شوند.
-
-
-
-
- توصیه میشود که دیودها از نوع دیودهایی باشند که زمان تاخیرشان بسیار کم باشد، دیودهای Fast و یا Ultra Fast که دیودهای شاتکی از همین نوع میباشند.
-
-
موتور
یک موتور را میتوان به شکل زیر متناظر کرد:
سلف نمایانگر سیمپیچ موتور میباشد، مقاومت موجود کل انرژی اتلافی موتور میباشد، ولتاژ راهانداز موتور هم Vg میباشد، و جریان عبوری از موتور هم با گشتاور موتور نسبت دارد.
موتورها دارای دو حد میباشند:
- یکی از آنها وقتی است که باری برای موتور وجود ندارد، در این حالت جریان مصرفی تقریبا برابر با صفر خواهد بود و ولتاژ دو سر موتور Vg میباشد.
- یکی از دیگر از حدها وقتی است که موتور در حالت Stall باشد، در این حالت چرخشی نخواهیم داشت و Vg صفر خواهد بود، موتور مانند یک سلف عمل خواهد کرد، جریان عبوری از موتور گشتاور تولید میکند اما Vg صفر میباشد.
جریان پیوسته و غیر پیوسته
- وقتی جریان عبوری از موتور چه در زمان روشن چه در زمان خاموش، به صفر برسد اصطلاح جریان غیرپیوسته را استفاده میکنیم (ولتاژ دو سر موتور Vg میشود)، در غیر این صورت، مدار در حالت جریان پیوسته میباشد.
مسیرهای جریانی مهم
نمودار جریان عبوری از موتور به صورت زیر است:
همانطور که مشاهده میشود در لحظهی خاموش شدن، مدت زمانی طول میکشد که جریان به صفر برسد، دو مسیر روشن و خاموش شدن را بررسی میکنیم:
- اگر Q1 و Q4 روشن بودهاند و سپس مسیر خاموش شده باشد، مسیر زیر را داریم:
- مسیر جریان در زمان روشن بودن:
- مسیر جریان در زمان خاموش شدن:
حال اگر Q2 و Q3 روشن شوند و سپس خاموش شوند:
- مسیر جریان در زمان روشن شدن:
- مسیر جریان در زمان خاموش شدن:
در حالتهای خاموششدن مشاهده میکنیم که موتور در حالت اتصال کوتاه قرار دارد، در نمودار جریان عبوری از موتور، بعد از لحظهی خاموشبودن بلافاصله موتور روشن میشود و موتور از حالت اتصال کوتاه به ولتاژ اصلی متصل میشود، در همین حال جریانی که در حال تخلیهشدن هست باید بلافاصله تغییر مسیر داده و به ولتاژ اصلی برسد که اگر این کار نشود، ولتاژ اصلی بالا میرود و این خطرناک است، برای رفع این مشکل از یک خازن استفاده میکنیم:
در شکل زیر فرض شده موتور در حالت ساعتگرد میچرخد، به عبارت دیگر دارای Vg مثبت، و از افت ولتاژ مقاومت درونی موتور صرف نظر شده است.
در حالت روشن ولتاژ دو سر موتور Vbat – Vg میباشد، این ولتاژ به خاطر خاصیت سلفی موتور به طور خطی جریان را افزایش می دهد، (V = L i′) ، در این حالت مسیر جریان خط قرمز رنگ میباشد، سرعت افزایش جریان متناسب است با ولتاژ دو سر موتور، اگر موتور با سرعت بالا بچرخد اختلاف ولتاژ بسیار کم میشود (بین Vbat و Vg)، و جریان با سرعت کمی افزایش مییابد، اگر موتور Stall بدهد یا با سرعت کم بچرخد، ولتاژ Vg تقریبا صفر خواهد بود، و جریان با سرعت افزایش مییابد، اگر موتور تغییر جهت بدهد سرعت افزایش جریان بسیار زیاد میشود، بیشترین افزایش جریان وقتی است که موتور در بیشترین سرعت باشد و بخواهد تغییر جهت دهد و به بیشترین سرعت در آن جهت برسد.
- در زمان خاموش بودن موتور ولتاژ دوسر موتور منفی Vbat+Vg میباشد، این ولتاژ شروع به تخلیهی میدان مغناطیسی موتور میکند، که مسیر جریان به شکل خط آبی رنگ در میآید.
Low Side
دو ماسفت قسمت پایینی H–Bridge را Low Side میگوییم، برای خاموشکردن این دو به ولتاژ صفر ولت و برای روشنکردن به ولتاژی بین ۲٫۵ تا ۱۵ نیاز است، نکتهی مهم اینست که چه مداری برای گیت این ماسفتها استفاده شود.
یکی از سادهترین راهکارها اینست که هیچ مداری گذاشته نشود و مستقیم به میکرو یا منبع تغذیهای وصل شود، که برای کاربردهای سطح پایین همین کار مناسب است، ولی وقتی ولتاژ روشنشدن ماسفت بالاست و یا جریانکشی زیادی داریم، دیگر مستقیم وصلکردن راهکار خوبی نیست، در ابتدا به این مدار نیازمندیم:
در این مدار گیت ماسفت با میکرو قطع و وصل میشود، و پایهی درین ماسفت به ولتاژ درایو Pull Up شده است، وقتی ماسفت خاموش است ولتاژ خروجی برابر با ولتاژ درایو میشود، و وقتی ماسفت روشن میشود، ولتاژ خروجی صفر میشود، یکی از مشکلات این مدار کمتر شدن زمان روشنبودن از خاموشبودن است که به دلیل برابر نبودن مقاومت Pull Up و مقاومت کانال میباشد، برای رفع این مشکل مدار را به صورت زیر تکمیل می کنیم:
High Side
فرض بر اینست که از ماسفت N در High Side استفاده شده است، همانطور که گفته شد وقتی از ماسفت N استفاده میکنیم، باید از مدار Boot Strap استفاده کنیم، زیرا در هنگام وصلشدن پایهی درین و سورس ماسفت ولتاژ این دو پایه برابر با ولتاژ موتور میشود و برای روشنکردن ماسفت به ولتاژی بیشتر از ولتاژ موتور نیاز است، در زیر مدار Boot Strap را مشاهده میکنیم:
وقتی Q2 روشن و Q1 خاموش باشد Vboot به Vcc میرسد و مسیر قرمز رنگ ایجاد شده و Vout صفر میشود، اگر Q2 خاموش شود D2 روشن شده و مسیر سبز رنگ فعال میشود.
اگر ما بخواهیم Q1 را روشن کنیم، گیت Q4 Vbat میباشد و چون Vout صفر میباشد روشن میشود، اگر بعد از خاموشکردن Q2 ، D1 جریان از خود عبور بدهد، ولتاژ خروجی به Vbat میرسد، به دلیل اینکه ولتاژ دو سر خازن نمیتواند به سرعت تغییر کند، Vboot به Vbat+Vcc میرسد و دیود Dboot جریان عبور نمیدهد.
.
مدار نهایی Boot Strap:
تشخیص جریان عبوری H– Bridge
از دو مقاومت در دوسر مدار استفاده میکنیم، این مقاومتها باید دارای توان بالا و مقدار پایین باشند:
نکات و تعاریف کاربردی
- Stall در موتور: اگر موتور در حالت Stall باشد چرخشی نخواهیم داشت، ولتاژ دوسر صفر خواهد بود و موتور به عنوان یک سلف عمل خواهد کرد، به طور کلی Stall وقتی روی میدهد که موتور حرکت نکند ولی گشتاور داشته باشیم.
- EMF: وقتی موتور شتابش کاهش/افزایش مییابد و یا اینکه ناگهان میایستد باعث نویز با دامنهی زیاد و تغییرات شدید میشود (Voltage Spike) که این موضوع حداقل مشکلش ریست شدن میکرو میباشد که به این فرایند EMF میگویند، برای رفع این مشکل باید از یک خازن بزرگ در محل ولتاژ اصلی موتور استفاده کرد.
- Spike Voltage: ولتاژی با دامنهی زیاد و تغییرات شدید
- Forward Voltage: این ولتاژ، ولتاژی است که دیود روشن میشود که بین 500mv تا 1000mv میباشد.
- Dead Time: در ماسفتها مدت زمانی که طول میکشد ماسفت روشن شود.
- فرکانس معمول برای طراحی ۲۰ تا ۴۰ کیلوهرتز میباشد خازن گیت ماسفت سرعت خاموش روشن ماسفت را مشخص میکند.
پایان
44 Comments
ممنون بابت این مطلب بسیار مفید و جالب.ولی بعضی از قسمت ها مثل high side , low side رواگر بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.کلا راجع به پل H مطلب بیشتر بگذارید.خیلی ممنون
با سلام خدمت شما همراه گرامی
شما لطف دارید، به طور خیلی خلاصه، به ماسفتهای بالا پل، High Side میگویند که وظیفهی اتصال به ولتاژ اصلی و به ماسفتهای پایین پل، Low Side میگویند که وظیفهی اتصال به زمین مدار را دارا هستند.
البته در مورد این موضوع در مقاله توضیح داده شده است، باز هم اگر نیاز به توضیح بیشتر میباشد، موضوع سوالتان را جزئیتر فرمایید تا پاسخ بهتری تقدیم شما گردد.
با تشکر، تیم فنی مهندسی ربات سازان
سلام وقت بخیر
مطالب بسیار ارزشمند بود و عالی… اگر امکانش هست در خصوص درایو کردن گیت های ماسفت ها و مدار کنترلر بیشتر بذارید. ممنون
عالی بود مهندس
موفق باشی
سلام ممنون از مطالب بسیار ارزشمندتان.
آیا با ماسفت می توان مدار آستابل ساخت؟ در صورت امکان مدارش رو برام بذارید . ممنون سایت خوبتان
با سلام
لطفا کاربرد مدار مورد نظر خودتون رو شرح بدین تا بتونیم بهتر به شما پاسخ بدیم.
با سلام مجدد و خسته نباشید.
من به یک مدار نوسان ساز سینوسی یا مربعی با ولتاژ بالا حدودا ۵۰۰ ولت و فرکانس ۴ مگا هرتز نیاز دارم. چون من تابحال هر مدار آستابل که دیدم و یا طراحی کردم همش با ترانزیستور BJT بوده. میخواستم بدونم با ماسفت هم می شه مدار فوق را ساخت ؟
ممنون از زحمات جنابعالی
قطعا چنین چیزی ممکن هست ولی با روش های مدرن تر و قابل اتکا تر هم می توانید این کار را انجام دهید. به نظر بنده برای تولید یک پالس مربعی با فرکانس و ولتاژ ذکر شده شما می توانید از ایده ی استفاده از ۲ گیت not ماسفتی به صورت سری مطابق زیر استفاده کنین.
در بخش Vin باید یک ولتاژ در حدود ۵ ولت را از طریق یک مولد پالس که می تواند واحد PWM یک میکروکنترلر یا یک LM555 ساده باشد قرار گیرد. در نهایت در خروجی شما یک پالس با ولتاژ ۵۰۰ ولت و فرکانس دلخواه را خواهید داشت. دقت کنین که باید از ۲ گیت not به صورت سری استفاده کنین ولی گیت not اول تنها وظیفه تغییر پلاریته را خواهد داشت و باید در Vs نیز مقدار ۵ ولت قرار دهید و خروجی آن را به Vin گیت not دوم که Vs در آن به ۵۰۰ ولت وصل است بدهید. به خاطر داشته باشید برای راه اندازی بهتر ماسفت ها نیز می توانید از Gate Driver ها استفاده کنین. برای مشاهده چند نمونه گیت درایور می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.
http://www.ti.com/lsds/ti/power-management/mosfet-and-igbt-gate-drivers-products.page
سلام
در درایورهای موتور های براش لس بجز H bridge چه مدار های دیگری داریم. میشه شماتیک یک درایور براش لس رو با تو ضیححات به زبان فارسی بذارین ؟
با سلام
در درایور موتور Brushless دیگر از یک Hbridge استفاده نمی شود، بلکه از ۶ ترانزیستور که هردو ترانزیستور به ترتیب یک LEG از این مدار کنترلی را تشکیل می دهند. همان طور که در شکل زیر می بینید ۳ فاز موتور براشلس هریک به یک leg مدار متصل شده و با توجه به نوع موتور براشلس که می تواند DC Brushless و یا AC Brushless باشد نوع سیگنال PWM ارسالی برای گیت هv ترانزیستور متفاوت خواهد بود. در صورت داشتن هر گونه سوال لطفا سوال خود را در بخش پرسش و پاسخ ربات سازان مطرح نمایید تا پاسخ های به مراتب بهتر و بیشتری دریافت نمایید.
https://robotmakers.ir/wp-content/uploads/2016/09/article-2013march-introduction-to-brushless-dc-fig3.jpg
عالي بود ممنون
سلام ممنون از مطالب مفیدتون
امکانش هست رنج مقادیر R1 , Cboost , R2 برای مدار boost strap رو بدید؟
سلام
مقادیر دقیقشون باید تو مدار و با توجه به کاربرد تعیین بشه(مشخصات ماسفت، اندوکتانس موتور و …). ولی یه رنج تقریبی اینه که مقاومتهای R1 و R2 در بازه ۲۰ اهم تا ۲۰۰ اهم باشن و خازن Boot Strap رو در حد چند میکرو فاراد(مثلا ۱۰ میکرو فاراد) در نظر بگیرین.
واقعا عالی بود.
[…] طراحی درایور H-Bridge (پل اچ) […]
با سلام و تشکر برای مطلب مفیدتون .من این مدار رو دارم استفاده می کنم و مشکلی باهاش دارم که از این قراره:یکی از ماسفتهای high side غالبا میسوزه و تا جایی که متوجه شدم در شرایطی میسوزه که موتور در یک جهت مثلا راست گرد داره کار می کنه و در این حالت یک مانع جلوی حرکت موتور رو میگیره و حتی در خلاف جهت بهش نیرو وارد می کنه .میخواستم ببینم چطور میشه جلوی سوختن ماسفت رو در این شرایط بگیرم چون پیش امدن این شرایط در کاربرد من اجتناب ناپذیره متشکرم
سلام. موقعی که مانعی جلوی موتور میاد انگار بار موتور افزایش یافته و جریان عبوری از ماسفت ها زیاد میشه و اگه مدت زمان زیادی توی همین حالت بمونه باعث داغ شدن و سوخت ماسفت ها میشه. شما باید از مدار stall detection استفاده کنین که میاد از جریان موتور فیدبک میگیره و اون رو کنترل میکنه. خنک کاریه مناسب هم میتونه موثر باشه.
باسلام
اگر خازن BootStrap کم باشد چه اتفاقی می افتد؟ و زیاد باشد چطور؟
در مداری که من بستم خازن ۱ میکروفاراد استفاده کردم ولی مشکلی که وجود دارد این است که ولتاژ ۲ سر بار از یه حدی به بعد زیاد نمی شود. به بیان دیگر ولتاژ گیت سورس ترانزیستور های High Side زیاد نمی شود. به نظرتون مشکل چیست؟
باتشکر
سلام
مقدار خازن Bootstrap خیلی مهمه. اگه مقدارش خیلی زیاد باشه موقعی که قراره از طریق ماسفت low side شارژ بشه خیلی طول میکشه و اگه زمان روشن بودن ماسفت low side کم باشه به اندازه کافی شارژ نمیشه و نمیتونه در گام بعد ماسفت high side رو روشن کنه. برعکس اگر خیلی کوچیک باشه درسته که سریع شارژ میشه ولی موقع اعمال ولتاژ bootstrap به ماسفت high side ممکنه سریع دشارژ بشه کارش رو درست انجام نده. شما از یه خازن یه میکرو فاراد به همراه یه مقاومت سری ۱۰ اهم استفاده کنین تا در هر دو حالت خوب عمل کنه. التبه مقادیر دقیقش باید در عمل بدست بیاد. شما احتمالا به اندازه کافی ماسفت low side رو روشن نکردین تا به طور کامل خازن bootstrap شارژ بشه. مدت زمان روشن بودن ماسفت low side رو افزایش بدین. یا مقدار خازن رو یه ذره کم کنین.
ممنون از مطالب با اررزشتون
سلام من یه مدار h-bridge با tip41c و tip42c بستم که آرمیچر رو میچرخونه اما وفتی موتور قوی وصل میکنم بهش درست نمیچرخه ! چیکار کنم ؟؟
سلام.
مدار پل اچ رو به چه صورت بستین؟ آیا از گیت درایور جهت تامین جریان ورودی ماسفتها استفاده کردین؟ نقشه مدارتون رو بفرستین تا کامل تر راهنمایی تون کنیم.
با تشکر
با سلام وخدا قوت
در مدار بوت استراپ اون قسمت که q4به اندازه vbat میرسه متوجه نشدم ؟؟؟
سلام. در مورد درایو کردن موتور های رلوکتانسی هم آیا اطلاعاتی دارید؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
با سلام
در آینده نزدیک مقاله خوبی راجع به کنترل موتورهای رلوکتانسی رو سایت قرار میدیم.
سلام
ببخشید رسم این اشکال رو با چه برنامه ای انجام دادید؟
سلام
با پاورپونت میتونین این شکلها رو دست کنین
سلام بسیار مفید بود.مراجع متن بالا رو میشه بفرمایید ممنون
سلام این مطلب وقتی درست هست که یه موتور ۲ امپر روشن بشه ولی در توان بالا به این سادگی نیست در حالت پل شما عملا ۴ زمان دارید نه دوتا وقتی ههم سویچ ها خاموش میشن شما یه ولتاژ ضدمحرکه دارید و خود موتور که هنوز درحال چرخش هست یه ولتاژ تولید میکنه و بوبینهای موتور یه ولتاژ معکوس تولید میکنن من متوجه نشدم وقتی همه سویچ ها خاموش هستن چطور موتور تخلیه میشه .
لطفا در صورت نوشتن چنین مقاله هایی یا کاملا مسلط و کامل اراعه بشه و یا اصلا نشه
با سلام. هر محتوایی مخاطب خاص خودش رو داره و لزوما همه متون نباید کاملا تخصصی باشند. برخی نکات فنی این شرکت امکان انتشار عمومی ندارند. میتونید بسته به سطح دانشی که دارید سایتهای دیگه رو مطالعه بفرمایید.
سلام
خود خواننده خیلی میتونه به کامل شدن مطلب کمک کنه. شما میتونین با ارائه راه حل این مشکل که چطور میشه انرژی موتور رو به هنگام شتاب منفی تخلیه کرد به کامل شدن مطلب کمک کنین. اولین نکته در طراحی دقیق یک پل اچ اینه که همواره یک مسیر واسه تخلیه جریان داشته باشین. اگه شما بیاین هر ۴ تا سوئیچ رو خاموش کنین توی توان های بالا چون ماسفت ها خاموش هستن انرژی موتور از یک مسیر با مقاومت خیلی بالا تخلیه میشه و ماسفت ها آسیب میبینن. کلا ۲ تا راه حل وجود داره: ۱- هدایت توان مکانیکی برگشتی به ولتاژ باس و در صورتی که از یک حد مشخص ولتاژ بالاتر رفت اون رو از طریق یک سیستم تلفاتی تلف کنین(به عنوان مثال مقاومت گچی وات بالا)، همچنین اگه سیستم مبتنی بر باتری باشه بخشی از انرژی میتونه توی باتری ذخیره بشه. همچنین خازن های باس هم بخشی از انرژی رو ذخیر میکنن. ۲- تلف کردن انرژی برگشتی داخل خود موتور.
ولی من پیشنهاد میکنم که دو روش بالا رو به صورت ترکیبی استفاده کنین و بیاین با مانیتور کردن ولتاژ باس بخشی از انرژی رو اجازه بدین تا به سمت خازنهای باس(و باتری در صورت وجود) هدایت بشه و در صورتی که ولتاژ باس به حدی رسید که احتمال آسیب به قطعات الکترونیکی هست انرژی مازاد رو ابتدا داخل موتور و در نهایت از طریق یک مقاومت گچی تلف کنین.
سلام و خسته نباشید.یه موتور براشلس دی سی دارم که توی درایوره شرکت سازنده از همین پل استفاده شده.موتورم ۲ فازه که کلا یه سمت بیشتر نمیچرخه و ۲ تا سیم داره فقط.خودم میخوام برای درایوش اقدام کنم با این مدار.ماسفت های سایدم پی چنل هست و با یه بی جی تی روشنش میکنم.ماسفت لو سایدم که مستقیم با یه مقاومت دادم به میکروم و روشن خاموش میشه.جریان موتور هم در حد ۲ امپر هست.مشکلی که دارم اینه که ماسفتای طبقه لوسایدم میسوزه.ماسفتام AO4614B هستن.ولتاژ میکرومم ۳.۳ ولته.
یه سوال دیگری که داشتم اینه که ایا طبقه پایین با اعمال ولتاژ گیت سورس بالا مثلا ۵ ولت وارد اشباع میشه یا خیر.چون شرط ناحیه اشباع اینه که VDS>VGS-Vth باشه.در صورتی که نمیشه.
سلام.
به طور کلی به هنگام سوئیچینگ خازن ورودی گیت ماسفت ها جریان بالایی حتی در حد چند آمپر به صورت لحظه ای نیاز داره. شما ماسفت های بخش high side رو به وسیله BJT راه اندازی کردین و این کار باعث میشه که جریان شارژ خازن های گیت از طریق BJT تامین بشه و واسه همین هم ماسفت های بخش high side دارن کارشون رو درست انجام میدن. ولی ماسفت های بخش low side رو مستقیم به میکرو وصل کردین که این کار باعث میشه جریان زیادی از پایه های میکرو کشیده بشه و ماسفت ها هم کامل روشن نشن که باعث میشه ماسفت های بخش low side بسوزن و احتمال سوختن خود میکرو هم هست. بهتره از یک ماسفت درایور واسه ماسفت های بخش low side استفاده کنین. مثلا آی سی TC4427 گزینه خوبیه.
نمیدونید چقدر دنبال همچین مطلبی بودم عالی بود ! عالی !!! خیلی خیلی ممنون، اگه بتونید یک اموزش مقدماتی در مورد بایاس ماسفت هم بگذارید ممنون میشم ، یا اگه هست لینکش رو لطف کنید ، باز هم ممنون خسته نباشید
سلام
خوبه ولی توضیحات مشکل داره. مثلا مسیر سبزرنگ جریان معکوس در دیود را نشان میدهد که ممکن نیست. Vbat در شکل مشخص نیست که کجاست
سلام
اگر من بخوام با یک میکرو کنترلر راه اندازی کنم
سوال اول . باید به یک درایور لبه مثبت بدم به درایور دیگه لبه منفی پالس (irf2104)
سوال دوم . میکرو مستقیم وصل کنم یا از طریق بافر تا نسوزه
سلام
شما باید ۲ تا پالس مکمل یا not هم تولید کنین. پک پالس رو بدین به یک سمت بریدج و اون یک پالس رو به سمت دیگه. حتما از بافر باید بریدج راه اندازی بشه به دو دلیل. اولا جریان میکرو به اندازه ای نیست که بتونه گیت ماسفت ها رو شارژ کنه و قطعا میکرو آسیب میبینه و دوما به خاطر اینکه در ساختار half-bridge نیاز به مدار بوت استرپ واسه تامین ولتاژ high-side هست حتما باید از گیت درایور مناسب مثلا IR2113 یا IR2103 و … استفاده کرد.
با تشکر.
تیم فنی مهندسی ربات سازان
شما پیشنهاد میکنید که دو عدد pwm معکوس هم درست کنم یا از یک فلیپ فلان استفاده کنم
در صورت امکان شماره فلیپ فلان بگید
سلام
بهترین روش استفاده از گیت درایور هست. میتونین از گیت درایورهای مثل IR2113، IR2103، IR2104 و … استفاده کنین. واسه تولید پالس معکوس و مکمل هم هم بهترین روش استفاده از تایمر مخصول کنترل موتور هست. به عنوان مثلا توی میکروکنترلرهای STM32 تایمر ۱ و تایمر ۸ امکانات لازم جهت کنترل موتور و تولید پالس به منظور اعمال به گیت درایورهای معرفی شده رو دارند.
با تشکر
تیم فنی مهندسی ربات سازان
سلام استاد
یک درایور پل اچ برای ماسفت low و hi
با ولتاژ کاری ۳۱۰ تا ۳۴۰ ولت hi
میخواستم
کنترل کننده میکرو است
تشکر
سلام. گیت درایور IR2113 رو بررسی کنین.
سلام وقت بخیر. از مدار Boot Strap باید چهار مدار برای تحریک گیت های Q1 تا Q4 طراحی کرد درسته ?
سلام.
واسه هر Half-Bridge یک مدار بوت استرپ لازم هست. در واقع واسه راه اندازی یک H-Bridge به ۲ تا مدار بوت استرپ نیاز دارین.
سلام من از درایور برای مدارم استفاده میکردم چند باری هم سوخت.ولی عملکردشو خوب نمیدونستم با توضیحی که دادیم کاملا متوجه شدم.تشکر