تنظیم حلقههای کنترلی سرو درایور MHD4830 در مد حلقه بسته
۱۴ شهریور ۱۳۹۸آموزش GUI متلب: گذاشتن تصویر در GUI (قسمت ۳)
۱۴ شهریور ۱۳۹۸ساخت زبانه در GUI نرم افزار متلب
شاید بتوان مدعی شد که وجود منو در یک پنجره گرافیکی حرفه ای از ضروریات به حساب می آید. زیرا باعث خواهد شد که بتوانیم به کمک آن فایل ها و کارهای مربوط به پنجره را به صورت مرتبتری در خدمت داشته باشیم. در این قسمت با چگونگی انجام این عمل در نرم افزار متلب بیشتر آشنا خواهیم شد. برای ساخت Tab یا همان منو به محیط گرافیکی ( مانند شکل ۶) بایستی مراحلی را پیمود که می توان با چگونگی آن در این مقاله آشنا شد.
ابتدا فایل TabManager.m را در پوشه محل ذخیره فایلی که در حال نوشتن آن هستید کپی کنید {برای دریافت این فایل به فولدر پیوست شده مراجعه نمایید}.
برای تعریف کردن عمل پوشه بندی ابتدا می بایست فایل TabManager.m را در GUI فراخوانی کنید، لذا به قسمت editor رفته و همانطور که در شکل ۷ مشاهده می کنید کد زیر را در آن بنویسید.
handles.tabManager = TabManager( hObject );
حال به صفحه GUI رفته و از نوار ابزار Panel را میزنیم. به تعداد تبهای دلخواه بهعلاوه یه پنل پشت زمینه، پنل رسم میکنیم (همانند شکل ۸). لازم به ذکر است که در پنل پشت زمینه هیچ ابزاری استفاده نمیتوان کرد.
برای نام گذاری روی هر پنل دابل کلیک کرده و دو گزینه tag و title را وارد می کنیم. قابل ذکر است که نام گذاری tag فقط برای فراخوانی در محیط برنامه نویسی متلب است و نمایش داده نمی شود. چیزی که نمایش داده می شود title است که می توان در آن هر نامی وارد کرد. نام گذاری tag این پنل ها باید به دقت انجام شود تا مشکل ایجاد نشود (شکل ۹). بدین صورت که پنل پشت زمینه هر چه نام گذاری شد، پنل های بعدی باید شامل این نام باشند، به این شکل که اگر پنل پشت زمینه Tab نام گذاری شد پنل های بعدی که به ترتیب Tab01setting و Tab02DC و … نام گذاری شوند.
سپس یک button group رسم کرده و در داخل آن به تعداد تب های دلخواه(به غیر از پنل پشت زمینه) push button رسم می کنیم (شکل ۱۰). بر روی push button اولی راست کلیک کرده و گزینه callback را میزنیم، متلب محل نوشتن کد های مربوط به این دکمه را نمایش میدهد (شکل ۱۱). در این جا کد زیر را وارد می کنیم:
tabMan = handles.tabManager; tabMan.Handles.TabA.SelectedTab = tabMan.Handles.TabA01
بهترتیب برای push button بعدی هم کد ها را وارد میکنیم.
tabMan = handles.tabManager; tabMan.Handles.TabA.SelectedTab = tabMan.Handles.TabA02dcman;
و …
بعد از تمام شدن کد نویسی می توان push button ها را حذف کرد (به دلخواه). حال میتوان در هر یک از پنلها به طور مجزا GUI را طراحی کرد.
با تشکر از: آقای مهندس سینا اصفهانی و آقای مهندس امیررضا اشرفی
مطالب مرتبط با این نوشته را می توانید در لینک های زیر ببینید:
+ آموزش GUI متلب: معرفی نوار ابزار ها (قسمت ۱)
+ آموزش GUI متلب: ساختن زبانه های مختلف در یک پنجره (قسمت ۲)
+ آموزش GUI متلب: گذاشتن تصویر در GUI (قسمت ۳)
1 Comment
با سلام
در ادامه اش چی ؟؟
خوب بعدش تا اخرش ایکاش تصویر میگذاشتید
که چک کنیم حالت نهایی رو با شما
نکته بعدی مگه اسم tab ها رو Tab01page1 …..نذاشتید پس TabA01 چیه؟؟؟ یا TabA02dcman چیه؟؟؟