آشنایی با ربوکاپ – شبیهسازی امداد
۲۶ شهریور ۱۳۹۷اصول ساخت ربات دوپا (انسان نما)
۲۶ شهریور ۱۳۹۷موتور پله ای / Stepper Motor
اصلی ترین ویژگی موتور پله ای که آن را از سایر موتور ها متمایز میکند این است که، میتوان شفت این گونه از موتورها را با اعمال پالسهای مناسب الکترونیکی به صورت گسسته به حرکت درآورد و در محل مورد نیاز قرار داد.
نکته قابل توجه این است که در این گونه موتورها نیازی به گرفتن فیدبک از موقعیت محور نیست. بر خلاف موتورهای پله ای، در سرو موتورها (Servo Motors) و موتورهای DC که عمکرد پیوستهای در چرخش محور موتور از خود نشان میدهند، اطلاع لحظه به لحظه از موقعیت محور موتور برای قرار دادن آن در موقعیت خاص لازم است که این عمل نیازمند صرف هزینه و انجام عملیات کنترلی ویژهای است.
در این مقاله آموزشی به بررسی انواع استپ موتورها؛ مزایا و معایب آنها و در نهایت به روش راه اندازی استپ موتور میپردازیم.
مزایا و معایب موتور پله ای
مزایای موتور های پلهای:
۱- وابستگی مقدار چرخش شفت به پالسهای ورودی.
۲- امکان ثابت نگه داشتن محور در موتورهای پله ای به شرط تحریک شدن سیمپیچها با جریان مناست.
۳- مکانیابی دقیق.
۴- پاسخ بسیار عالی به دستورهای حرکت، توقف و چرخش معکوس.
۵- عمر طولانی در این گونه موتورها به دلیل فقدان جاروبک.
۶- امکان کنترل حلقه باز (Open loop control).
۷- دستیابی به سرعتهای بسیار پایین.
معایت موتورهای پله ای:
۱- در صورت کنترل نادرست ممکن است موتور به حالت تشدید درآید . در این حالت محور موتور به جای چرخش شروع به لرزیدن می کند.
۲- با موتور پله ای نمی توان به سرعت های بالا دست یافت.
انواع موتور های پله ای
۱- موتور پله ای با روتور مغناطیس شونده
۲- موتور پله ای مغناطیس دائم
۳- موتور پله ای هایبرید
موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده
سال هاست که موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع موتورها از نظر ساختار داخلی سادهترین ساختار را در بین دو نوع دیگر دارا میباشند. شکل ۱ ساختمان داخلی یک موتور فرضی از این نوع را نشان میدهد. روتور در این گونه موتورها مادهای مغناطیس شونده مانند فولاد است. زمانی که یکی از سیمپیچهای استاتور با جریان DC مناسب تحریک شود، دندانههای موجود بر روی روتور، به سمت قطب الکترومغناطیسی ایجاد شده جهتگیری میکنند و موجب چرخش محور موتور میگردند.
موتورهای پله ای مغناطیس دائم
موتورهای مغناطیس دائم، از ارزانترین و در عین حال کم دقتترین نوع موتورهای پله ای با زاویه ی پله (Step Angle) بین 7.5 تا 15 درجه (۲۴ تا ۴۸ پله در دور) میباشند. بر خلاف نوع اول روتور در این گونه موتورها دارای دندانه نیست و مطابق شکل ۲ به طور متناوب از قطب های N و S تشکیل شده است. این قطبها به طور موازی با محور قرار گرفتهاند. با توجه به اینکه روتور یک آهنربای دائمی (Permanent Magnet) است شار مغناطیسی به وجود آمده در هنگام عبور جریان از سیم پیچ افزایش مییابد. در نتیجه این گونه موتورها در مقایسه با موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده مشابه قادر به تولید گشتاور (Torque) بیشتری هستند یا به عبارت دیگر قدرت بیشتری دارند.
موتورهای پله ای هایبرید
موتورهای پله ای هایبرید (hybrid) شباهت زیادی به موتورهای پله ای نوع اول دارند. با این وجود عملکرد بهتری در رابطه با دقت پله، گشتاور و سرعت از خود نشان میدهند؛ به طوری که زاویه ی پله در این گونه موتورها میتواند بین 0.9 تا 3.6 درجه (۱۰۰ تا ۴۰۰ پله در دور) متغییر باشد.
ساختار موتورهای پله ای هایبرید در اصل ترکیبی از دو ساختار قبلی است؛ چرا که روتور در این گونه موتورها یک مادهی مغناطیس دائم است و البته دیگر با محور چرخش موازی نیست. همان طور که در شکل ۳ مشاهده می کنید، مرکز روتور دارای قطب S وکناره های آن دارای قطب N است. شکل دندانه های موتور به دو دلیل حایز اهمیت است: یکی اینکه با توجه به تمرکز شار مغناطیسی در محلهای نوک تیز، مکانیابی دقیق را امکان پذیز میکند و دیگر اینکه وجود این دندانهها، گشتاور به وجود آمده را به همان دلیل تمرکز شار مغناطیسی، افزایش میدهد.
پله و زاویه پله
کوچکترین چرخش قابل کنترل در محور موتور پله ای را پله میگوییم. این گونه موتورها بسته به نوع کاربرد با دقتهای متفاوتی ساخته میشوند. دقت موتور با زاویه پله مشخص میگردد. زاویه پله زاویه ای است که به ازای حرکت محور موتور به اندازه یک پله طی می شود؛ پس میتوان گفت موتوری که دارای زاویه پله کوچکتر است، دقیقتر میباشد.
موتورهای پله ای تک قطبی و دو قطبی
در تقسیمبندی دیگری میتوان موتورهای پلهای را در دو دسته دوقطبی (Bipolar) و تک قطبی (Unipolar) قرار داد. موتور های دو قطبی دو سیم پیچ مجزا دارند که انتهای هر یک از آن ها به صورت دو رشته سیم از موتور بیرون آمده است؛ حال آنکه در موتورهای تک قطبی چهار سیم پیچ مجزا وجود دارند.
در موتورهای تک قطبی شارش جریان در سیمپیچها همیشه در یک جهت است ولی در موتورهای دو قطبی باید به طور مداوم جهت جریان در سیمپیچها عوض شود و همین امر راهاندازی این گونه موتورها را کمی دشوارتر میکند.
موتور های پله ای ۴ ،۵، ۶ و یا ۸ سیمه هستند. موتورهای ۴ سیمه را تنها میتوان به صورت دوقطبی یا Bipolar راه اندازی کرد ولی موتورهای ۵، ۶ و یا ۸ سیمه به هر دو روش قابل راهاندازی هستند. قبل از راهاندازی هر نوع موتور پلهای برای اجتناب از اتلاف وقت با استفاده از یک اهم متر نحوه اتصالات (Winding) موتور پله ای را تشخیص دهید.
در موتورهای پله ای ۸ سیمه (شکل ۴) که انعطاف پذیر ترین شکل سیم پیچی را دارند دو سر هر چهار سیم پیچ در دسترس میباشد. برای اینکه بفهمید کدام دو سیم مربوط به کدام سیم پیچ است با استفاده از اهم متر دو سر هر زوج سیمی را به طور مجزا به اهم متر وصل کنید در صورت مشاهده مقاومتی بین ۱۰ تا ۲۰۰ اهم میتوان گفت که آن دو سیم مربوط به یک سیم پیچ هستند در غیر این صورت اگر مقدار مقاومت بینهایت یا بسیار زیاد بود آن دو رشته سیم مربوط به یک سیم پیچ نیست. همچنین میتوان با گذاشتن مولتی متر بر روی تست دیود (حالتی که در صورت وصل کردن دو پراب به هم مولتی متر بوق میزند) این تشخیص را داد. بدین صورت که در صورت اتصال مولتی متر به یک سیم پیچ صدای بوق شنیده خواهد شد.
در موتور های پله ای ۶ سیمه سیم پیچ ها دو به دو با هم سری شدهاند و سر وسط آن ها در دسترس میباشد. برای تشخیص نحوه اتصالات در موتورهای پلهای ۶ سیمه نیز به طریق مشابه میتوان با استفاده از اهم متر عمل کرد. فقط توجه شود که در این حالت مقدار مقاوت بین سر مشترک و دو سر یکی از سیم پیچهای سری شده نصف مقدار مقاومت بین دو سر دو سیمپیچ سری شده با هم میباشد. (شکل ۵)
در موتور های پله ای ۵ سیمه سرهای مشترک به هم وصل شده و به عنوان سیم پنجم از موتور بیرون کشیده شده است (شکل ). در این حالت به طور مشابه میتوان با استفاده از اهم متر اتصالات را تشخیص داد. توجه کنید که در این حالت نیز مقدار مقاومت بین هر یک از سیم پیچ ها و سر مشترک نصف مقدار مقاومت بین دو سیم پیچ میباشد.
همانطور که گفته شد موتورهای استپر چهار سیمه تنها به روش دو قطبی راه اندازی میشوند. شکل ۷ نحوه اتصالات یک موتور دو قطبی و روش تشخیص سیمپیچها را نشان میدهد.
شکل ۸ انواع روشهای اتصال سیمپیچها در موتورهای پله ای (موتورهای استپر) را نشان میدهد.
راه اندازی موتور پله ای
برای راه اندازی موتور پله ای لازم است موتور را به صورت پله به پله در جهت مناسب و با سرعت دلخواه تحریک کنیم تا در نهایت محور را به سمت محل مورد نظر بچرخانیم. برای انجام این کار لازم است پالس های زمان بندی شده و دقیقی را به سیم پیچ های موتور اعمال کنیم. در نهایت پس از اعمال زنجیره ای از پالس ها محور در محل مورد نظر قرار می گیرد.
راه اندازی موتور دو قطبی
همان طور که اشاره شد راه اندازی موتورهای دوقطبی کمی دشوار تر از موتورهای تک قطبی است. زیرا در این گونه موتورها مجبوریم جهت جریان عبوری از سیم پیچ ها را تغییر دهیم و به همین دلیل نام دو قطبی را بر روی این گونه موتورها گذاشتهاند. فرض کنید سیم پیجهای یک موتور پله ای دوقطبی را به صورت شکل زیر در نظر بگیریم. توجه شود مطابق شکل ۸ هر یک از موتور پله ای ۵ ،۶ و یا ۸ سیمه را میتوان با آرایش دوقطبی راه اندازی کرد.
جدول زیر نحوهی راه اندازی موتورهای پله ای را به صورت دوقطبی نشان می دهد:
جدول ۱: جدول درستی موتور پله ای دوقطبی
در این جدول H به معنی ولتاژ تغذیه موتور، L صفر ولت و — به معنی فقدان اختلاف پتانسیل در دو سر سیم پیچ است. به این ترتیب در هر لحظه جریان تنها در یکی از دو سیم پیچ موجود در موتور برقرار است. در جدول فوق تنها ۴ پله ی اصلی نشان داده شده است. برای گذراندن پلههای بیشتر باید چرخه بالا تکرار شود. همچنین برای چرخش در جهت مخالف باید پله ها را از پایین به بالا اعمال کنیم. برای راهاندازی یک موتور پلهای با گشتاور مناسب نیاز به یک مدار راه انداز داریم که بتواند جریان و ولتاژ مورد نظر را تأمین کرده و به سیم پیچهای موتور پله ای اعمال نماید. در زیر مدار راه انداز با آی سی L293D آورده شده است:
در مدار بالا پین های A ،B ،C و D به میکروکنترلر وصل میشوند و مطابق جدول ۱ باید پالس ها به صورت مداوم به درایور اعمال شوند.
راه اندازی موتور تک قطبی
موتورهای تک قطبی را می توان به راحتی راه اندازی کرد زیرا در این گونه موتورها جریان در هر سیم پیچ تنها در یک جهت شارش میکند و نیازی به تغییر جهت آن نیست. برای راه اندازی موتورهای پله ای تک قطبی ۴ شیوه مختلف وجود دارند که عبارتند از:
۱- راه اندازی موجی (Wave Drive)
۲- راه اندازی کامل (Full Step Drive)
۳- راه اندازی نیم پله (Half Step Drive)
۴- راه اندازی ریز پله (Microstepping Drive)
۱) راه اندازی موجی (Wave Drive)
راهاندازی موجی سادهترین روش راه اندازی موتورهای پله ای تک قطبی میباشد. در این روش در هر لحظه تنها یکی از سیمپیچها تحریک میشوند. یعنی در هر لحظه تنها یک سیم پیچ روشن است و بقیه خاموش میباشند. جدول ۲ چگونگی اعمال پالسهای زمانبندی شده را برای راه اندازی موتور پلهای به این روش نشان میدهد.
Step | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 1 | 0 | 0 |
3 | 0 | 0 | 1 | 0 |
4 | 0 | 0 | 0 | 1 |
در این روش نیز برای طی کردن پلههای بیشتر باید چرخه بالا را تکرار کنیم و برای حرکت در جهت مخالف باید ترتیب پلهها را عوض کنیم یعنی چرخه بالا را از پایین به بالا اعمال کنیم. در این روش به دلیل اینکه در هر لحظه تنها یکی از سیمپیچها روشن است گشتاور (Torque) خروجی نصف گشتاور نامی موتور خواهد بود (مقایسه گشتاور خروجی در روشهای مختلف راهاندازی در ادامه خواهد آمد). در نتیجه این روش برای کاربردهایی که به توان خروجی کمتری نیاز دارند مناسب است.
۲) راه اندازی کامل (Full Step Drive)
در روش راه اندازی کامل در هر لحظه دو تا از سیمپیچها فعالند، در نتیجه شیارهای روی روتور در هر پله دقیقا بین دو شیار مجاور روی استاتور قرار میگیرند. در این روش گشتاور خروجی دو برابر راه اندازی موجی میباشد.
Step | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
2 | 0 | 1 | 1 | 0 |
3 | 0 | 0 | 1 | 1 |
4 | 1 | 0 | 0 | 1 |
این روش زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که به گشتاور چرخشی یا سکون بیشتری برای موتور موجود نیاز داشته باشیم. چرا که در این روش در هر لحظه دو تا از سیمپیچها روشن میباشند و در نتیچه شار بیشتری تولید شده و گشتاور خروجی افزایش مییابد.
۳) راه اندازی نیم پله (Half Step Drive)
در روش راهاندازی نیمپله میتوان دقت موتور را به دو برابر افزایش داد، به عبارتی زاویه پله را به نصف کاهش داد. برای مثال با این روش میتوان دقت یک موتور پلهای با زاویه پله 1.8 درجه را به 0.9 درجه افزایش داد. (۲۰۰ پله در دور را به ۴۰۰ پله در دور رساند) راه اندازی نیم پله در واقع از ترکیب دو روش قبل (راهاندازی موجی و کامل) حاصل میشود. در این روش به دلیل برابر نبودن گشتاور در پلههای متوالی ممکن است موتور رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد و فقط هنگامی که به دو برابر دقت نیاز داریم از این روش استفاده میکنیم.
Step | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
2 | 1 | 1 | 0 | 0 |
3 | 0 | 1 | 0 | 0 |
4 | 0 | 1 | 1 | 0 |
5 | 0 | 0 | 1 | 0 |
6 | 0 | 0 | 1 | 1 |
7 | 0 | 0 | 0 | 1 |
8 | 1 | 0 | 0 | 1 |
۴) راه اندازی ریز پله (Micorstepping Drive)
در راه اندازی ریز پله، جریان سیمپیچها را تغییر میدهیم تا فاصله یک پله را به چندین پله کوچکتر تقسیم کنیم. میدانیم که اگر جریان را پس از تحریک سیم پیچ A، با حداکثر جریان i، از آن قطع کنیم و سیم پیچ B را تحریک نماییم، شفت موتور به اندازه یک پله جابه جا میشود. این همان روش راهاندازی موجی است که دقت را در حد یک پله استاندارد محدود میکند. در روش راهاندازی ریزپله، به جای اینکه جریان را یکباره از سیم پیچ A به B منتقل کنیم، این کار را به تدریج انجام میدهیم؛ بدین معنا که ابتدا بدون قطع جریان سیم پیچ A، جریان را در سیم پیچ B از صفر تا حداکثر مقدار ممکن افزایش میدهیم.
با افزایش جریان سیم پیچ B تا مقدار بیشینه، شقت موتور به تدریج نصف فاصله بین دو پله مجاور را طی میکند؛ به طوری که با تحریک شدن هر دو سیمپیچ مجاور با جریان مساوی (حداکثر جریان)، شفت دقیقا در نیم پله قرار می گیرد. سپس جریان را در سیم پیچ A تا مقدار صفر کاهش میدهیم، ولی این بار جریان در سیم پیچ B در همان مقدار بیشینه ثابت میماند.
بدین ترتیب نیمپله بعدی نیز طی میشود و ما در نهایت یک پله کامل را به تعداد زیادی پله کوچکتر تقسیم کردهایم. راه اندازی ریز پله باعث نرم شدن حرکت شفت موتور شده و یک حرکت یکنواخت را به وجود میآورد. به طور مثال اگر برای کنترل جریان سیمپیچها از یک موج PWM با دقت ۵ بیت استفاده کنیم میتوانیم یک پله را به ۳۲ ریز پله تقسیم کنیم. در حالت حدی اگر جریان سیمپیچها سینوسی و کسینوسی باشند میتوانیم حرکت موتور پلهای را همانند یک موتور DC یکنواخت و پیوسته کنیم.
31 Comments
سلام وقت بخیر. من میخوام یه دستگاه پلاتر خانگی با استفاده از استپر ۵ سیم. بر اردینو Uno و شیلد cnc درست کنم . نمیدونم که از چه نرم افزارهایی باید استفاده کنم.لطف میکنید اگه کمک کنید باتشکر
https://chrome.google.com/webstore/detail/gcode-sender/ngncibnakmabjlfpadjagnbdjbhoelom
gcode-sender
سلام لطفا نحوه صحیح نصب سیم پیچ استیپر چهار سیمه خودرو به پایه سوکت تصاوریری بگذارید.باتشکر
درود بیکران خدمت استاد گرانقدر لطفا اگه امکانش هست pdf با نام و سایت خودتان بگذارید سپاس بیکران
سلام ببخشید
من یه موتوری می خوام که اندازش تا امکان داری کوچیک باشه و زور خیلی قوی ای هم داشته باشه به طوریکه اگر یه وزنه ی ۲ کیلویی رو روی ربات بذاریم خیلی راحت و با سرعت حرکت بکنه
و اینکه صدا هم نداشته باشه
و هم بشه سرعتش رو با برد های الکترونیکی مثل آردوینو تنظیم کرد و هم خیلی دقیق باشه مثل استپر موتور ها
به نظر شما چه موتوری خوبه؟
لطفا راهنمایی کنید.
خیلی ممنون
شما در ابتدا باید مدل موتور رو مشخص کنید دی سی یا ای سی یا استپر، سوال هایی که پرسیدید خیلی انتخابتون رو محدود میکنه و بایستی داخل بازار جستجو کنید.
سلام خیلی ممنون که توجه کردید
استپر باشه که بشه کامل سرعتش رو کنترل کرد و بتوان درجه ی چرخشش رو تنظیم کرد
من هر استپری که دیدم موتورش صدا می کرد ولی من یه موتور بی صدا می خواهم که تا ۲ کیلوگرم را تحمل کند
اگر همچین موتوری رو می شناسید لطفا اسمش را بگویید
من خیلی در اینترنت گشتم ولی اونی که می خواستم رو پیدا نکردم.
سلام
اینکه موتور استپرتون میخواین صدا نده به کیفیت موتور و از اون مهمتر کیفیت درایورش بستگی داره. ۲ کیلوگرم واحد وزن هست نه نیرو یا گشتاور، باید دقیقتر گشتاور مورد نیازتون رو مشخص کنید. یه سری به سایت مانا موتور بزنین معمولا تنوع موتورهاش خوبه.
با سلام
من چند استپر موتور ۶ سیمه دارم و برای اینکه به رمپ ۱.۴ وصل کنم باید ۴ سیمه باشه
میخواستم بدونم راهی هست که ۶ سیمه رو به ۴ سیمه تبدیل کنم یا ۵ سیمه رو به ۴ سیمه ممنون میشم جواب بدید
سلام دوست من این موشکل رو من هم دارم موتورهای من بنج سیم و بنج فازه و شیلد سی ان سی چهار سیمه نمیدونم چکار باید بکنم اگه راهش رو دریافتم حتما به شما هم اطلاع میدمو متقابلااگه شماکشفش کردید ممنون میشم به بنده هم اطلاع بدید
سلام. اینکه موتور شما ۵ سیمه هست دلیل نمیشه که پنج فاز هم هست. اول باید تشخیص بدین که موتور دو فاز هست یا پنج فاز. یک روش تشخیص استفاده از مولتی متر و اندازه گیری مقاومت بین هر دو سیم متناظر هست. اگه موتور ۵ فاز باشه یک مقاومت تقریبا مساوی بین هر دو سیم متناظر وجود داره. ولی اگه موتور ۲ فاز باشه مقاومت بین سیم مشترک و هر فاز تقریبا نصف مقاومت بین دوسیم متناظر با هر فاز هست! اگه بعد از این تست مشخص شد که موتور شما ۵ فاز هست با شیلد سی ان سی ۴ سیمه راه اندازی نمیشه و باید براش یک شلید تهییه کنین که قابلیت راه اندازی موتور ۵ فاز رو داشته باشه. ولی اگه موتور شما ۲ فاز هست کافیه سیم مشترک رو بیخیال شین و ۴ سیم دیگه رو به خروجی هاش شیلد سی ان سی وصل کنین.
با تشکر
تیم فنی مهندسی ربات سازان
سلام
برای راه اندازی استپ موتور نیاز به برنامه و راهنمایی دارم.
۳ متغیر a و b و c قابل تنظیم باشد.
a= سرعت
b= درجه یا پله
c= درجه یا پله
هر بار شاسی ( پدال ) زده میشود , استپ موتور با سرعت a به مقدار b بچرخد , سپس به مقدار c در جهت مخالف بچرخد.
چون یک کار آزمایشی هست کم هزینه ترین راه چه راهی است؟
متشکرم
سلام
روش ارزان استفاده از برد آردونیو و درایور استپ موتور MSD02 هستش. جهت مشاهده مشصخات درایور MSD02 لطفا به سایت یا فروشگاه ربات سازان مراجعه کنید.
سپاس. استفاده کردم
سلام وقت بخیر استپ موتور۲۵byj-48 میخام بادرایور و اردینو نانو جوری تنظیم کنم که یک ب طور مداوم یک دور در ساعت حرکت کنه ایا میشه ؟کدنویسیش چجوری هس ممنون
سلام. بله امکان پذیره. باید ببیننین که استپ موتور شما چند پله هست و بعد با یک محاسبه ساده فرکانس پالس اعمالی به درایور رو باید طوری انتخاب کنین که به ازای یک ساعت موتور یک دور کامل بزنه.
با سلام
در جدول شماره ۳ ستون D و ردیف ۸ بجای عدد صفر باید عدد ۱ قرار دهید .. اشتباه شده .. لطفاً درستش کنید
با سپاس
سلام
بله درسته. ممنون از توجهتون. درستش میکنیم.
سلام
۴ جفت سیم یک استپر از موتور بیرون آمده است. چگونه تشخیص بدهیم کدام دو سیم پیچ را باید باهم سری کنیم؟ یعنی دو سیم پیچ هم فاز را چگونه پیدا کنیم؟ هیچ علامتی روی موتور نیست
سلام
معمولا به همان ترتیبی که جفت سیم ها از موتور بیرون اومدن همون رو با فاز ۱ تا ۴ شماره گذاری کنین. باید فاز ۱ و ۳ با هم سری یا موازی بشن و فاز ۲ و ۴ هم با هم. ترتیب شماره گذاری از راست یا چپ اهمیتی نداره. اگرم سیم ها بدون هیچ ترتیبی بیرون اومدن باید حالت ها مختلف رو تست کنین.
سوال بالای من راجع به موتور ۸ سیمه یا چهر جفت سیم پیچ که یافتن فازهای مشترک برای سری یا موازی کردن مهم است
[…] انواع روش های راه اندازی موتور پله ای (استپر) […]
[…] انواع روش های راه اندازی موتور پله ای (استپر) […]
[…] انواع روش های راه اندازی موتور پله ای (استپر) […]
سلام
تشکر میکنم از این که اطلاعات مفید در مورد استپر موتور قرار دادید.
شرکت الکتروشار
سلام
من یک استپر MST342C02 با درایور SMD42 دارم و میخواهم گشتاور موتور رو با جریان در یک سرعت (Full-step/sec) مشخص تغییر بدم. از کتابخونه ی Accelstepper هم استفاده میکنم. میتونم با استفاده از آردوینو میزان جریان رو تنظیم کنم تا گشتاور کم یا زیاد بشه؟
کار کنترل گشتاور رو درایور انجام میده و امکان دسترسی به میزان جریان به صورت دقیق نیست. تنها میتونین توسط دیپ سوئیچها جریان رو در چند مقدار مشخص تنظیم کنین. واسه کنترل در همه گشتاورها باید دنبال درایوری باشین که از طریق یک پروتکل امکان دسترسی به تنظیمات جریان رو بهتون بده.
با استفاده از PWM آردوینو گشتاور رو تغییر دادم.
فرق راه اندازی استپر موتور با آردوینو بدون CNC Shield و با CNC Shield
سلام
من جهت راه اندازی استپر موتور با آردوینو در یوتیوب سرچ کردم و به دو راه حل رسیدم
در روش اول استپر موتور با استفاده از CNC Shield و ماژول درایور کار میکرد ولی در روش دوم صرفاً با ماژول درایور راه اندازی میشد.
سوالم اینه که :
۱- کار CNC Shield چیست ؟
۲- فرق این دو روش چیه؟
در واقع CNC Shield اومده با توجه به تعداد محور مورد نیاز چند ماژول درایور استپ موتور رو روی یک برد گذاشته که کار باهاش راحت تر باشه. تنها فرقی که دارن اینه که CNC Shield معمولا واسه موتورهای استپر کوچیک در حد ۱ الی ۳ آمپر خوبن واسه راه اندازی موتورهای استپر با جریان بالاتر بهتره از درایورهای استپ موتور به صورت مستقل استفاده کنین
سلام من دانشگاه هلسینکی فنلاند فوق گرفتم اونجا به بچه ها خیلی اهمیت میدن واسه همین اسباب بازی زیاده بهترین موتوری که شما دوستان میخوان هم قوی باشه هم بیصدا موتور اون ماشین یا موتورهایی هست که واسه بچهها میسازن موتورهاش عالیه البته چرخ دندهاش مهمه و گریس کاریش